Løypa 200 for 200 – del 23

4400-4600 m

Vi lærte sist at vi løper på en smal sti i oppoverbakke fra 4270 til 4400 meter. Fra 4400 meter til 4440 meter fortsetter denne stien, men den slakker da ut. På disse 40 meterne er det ekstra viktig huske å løfte beina slik at du ikke sparker i en rot og faller, for nå er trolig både beina og hjernen litt preget av at du har løpt en stund.

Så, ved 4440 meter, svinger vi til venstre inn på Lundestadveien. Vi er tilbake på en fem meter bred grusvei, og det går ganske så kraftig oppover når vi begynner å løpe denne veien i østlig retning. Jo da, det kan kjennes tøft, men nå gjelder det å ta ut de siste kreftene i de få minuttene som gjenstår av løpet. Og nå er det ingen røtter, krappe svinger eller andre vanskeligheter igjen, nå skal du bare løpe.

Oppløpet er langt, og det kan være en stor fordel å løpe sammen med en eller flere jevngode løpere her. De fleste vil da bli inspirert til å ta ut litt ekstra, og det er også en fordel å ligge bak noen for å få mindre luftmotstand, særlig hvis det er motvind.  Det er fint hvis man kan bytte på å ligge først, slik at begge eller alle får nytte av det. Her går det naturligvis veldig greit å passere andre løpere.